CCTV – praktyczny przewodnik dla kupujących

CCTV – praktyczny przewodnik dla kupujących

Kamery przemysłowe to konieczność w wielu firmach. Niestety, nie wszyscy pracownicy należą do uczciwych i czasami wymagana jest kontrola ich pracy. W niektórych miejscach posiadanie monitoringu to konieczność. Normy prawne wymagają prowadzenia rejestracji obrazu przy prowadzeniu pewnego rodzaju działalności gospodarczej. Czym kierować się, wybierając CCTV? Dziś postanowiliśmy udzielić odpowiedzi na to pytanie. Zapoznaj się z naszym przewodnikiem po kamerach przemysłowych.

Co to jest CCTV?

CCTV (od ang. Close-Circuit TeleVision) to skrót, którym w dosłownym tłumaczeniu oznacza telewizję zamkniętego obiegu. O co chodzi w tym enigmatycznym określeniu? Mianem tym zwykło się określać system monitoringu, w którym kamery podłączone na danej powierzchni przesyłają zarejestrowany obraz do centrum odbiorczego. Dzięki CCTV możliwa jest obserwacja na żywo tego, co dzieje się w obiekcie.

Urządzenia tego typu powszechnie stosuje się w sklepach wielkopowierzchniowych, centrach handlowych, szkołach i innych podobnych obiektach, w których może dojść do zdarzeń, które warto mieć udokumentowane. Kamery CCTV zobaczyć można także na terenie prywatnych posesji. Z monitoringu korzysta również państwo. Bardzo często na urządzenie rejestrujące natkniemy się na ulicach, skrzyżowaniach czy budynkach użyteczności publicznej. Jak widać, telewizja przemysłowa otacza nas ze wszystkich stron i nic na to nie możemy poradzić.

Jaki system CCTV wybrać?

Jeśli jesteś już zdecydowany na montaż systemu monitoringu, warto dowiedzieć się jakie systemy CCTV można znaleźć na rynku. W zasadzie wybór ogranicza się do dwóch dominujących rozwiązań. To, na które się zdecydujesz zależy tylko od budżetu, jakim dysponujesz i zapotrzebowania.

Oto dwa najpopularniejsze systemy CCTV dostępne na rynku:

  1. Monitoring IP – historycznie pierwszy cyfrowy standard CCTV możliwy do wykorzystania komercyjnego. Pozwala on na przetwarzanie monitorowanego obrazu w wysokiej rozdzielczości. Kamery wyposażone w moduł wysyłający obraz, transmitują go, wykorzystując przy tym otoczenie sieciowe. Do najczęstszych wad IP zalicza się możliwe opóźnienia w transmisji i często występujące problemy z odpowiednią konfiguracją.

  2. Monitoring AHD – systemy CCTV również zdolne do wysyłania obrazu cyfrowego w wysokiej jakości. Główna różnica względem monitoringu IP polega na rodzaju sygnału, w jakim kodowane są dane. W przypadku AHD w momencie gdy dochodzi on do urządzenia rejestrującego, niepotrzebna jest konwersja sygnału z analogowego na cyfrowy. Rozwiązanie to jest w pełni kompatybilne z wcześniejszymi i możliwa jest nawet jego współpraca z kamerami analogowymi.

Współcześnie odchodzi się od systemów CCTV opartych na technologii IP. Zaleca się stosowanie AHD, głównie z powodu braku opóźnień, jakie generuje praca sieci. Co więcej, brak konwersji w ostatnim etapie znacznie ułatwia jego późniejsze wykorzystanie.

O czym jeszcze należy pamiętać decydując się na CCTV?

Jeśli w przyszłości chcesz korzystać z urządzeń CCTV, pamiętaj, aby właściwie oznakować teren objęty nadzorem kamer. W polskim prawie nad wykorzystaniem obrazu nagranego za pomocą prywatnego monitoringu pieczę sprawuje Urząd Ochrony Danych Osobowych. Jeśli obraz wysyłany z kamery pozwala na identyfikację osób prywatnych, a ty zachowujesz takie dane, stajesz się ich administratorem w rozumieniu przepisów ustawy RODO. Pamiętaj zatem, aby odpowiednio oznaczyć teren objęty nadzorem CCTV. Za nieprzestrzeganie norm prawnych w tej materii grożą spore kary finansowe.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.