Artykuł sponsorowany

Jak zachować balans tonalny w nagłośnieniu sali koncertowej?

Jak zachować balans tonalny w nagłośnieniu sali koncertowej?

Prawidłowe nagłośnienie sali koncertowej oznacza m.in. równomierny rozkład dźwięku w obiekcie, przyjemną barwę i balans tonalny. Niektóre współczesne sale są projektowane tak, żeby wszystkie te cele można był łatwo zrealizować. Przy innych trzeba włożyć w to więcej pracy. Dowiedz się, jak duże znaczenie ma zachowanie balansu tonalnego i w jaki sposób można go uzyskać w nagłośnieniu sali koncertowej.

Co to jest balans tonalny? 

Ucho ludzkie ma zdolność słyszenia dźwięków o częstotliwości mieszczącej się w przedziale od 20 do 20.000Hz. Całe to pasmo dzieli się na niskie, średnie i wysokie tony. Te niskie to tzw. basy. Balans tonalny, czyli inaczej równowaga tonalna to stan, w którym wszystkie tony słyszalne są w sposób neutralny, czyli zgodny z oryginalnym nagraniem. Są jednak czynniki, które mogą na nie wpływać, np. wyciszając górne tony albo podkręcając niższe. Taki efekt może być zależny od:

  • nagłośnienia – może ono być ustawione tak, żeby intensyfikować słyszalność pewnego zakresu częstotliwości,

  • cech projektowo-budowlanych obiektu.

Wybudowanej sali nie przebudowuje się, żeby zapewniała odpowiedni balans tonalny, ale można użyć technologii, które zniwelują zniekształcenia dźwięku. Ogromne znaczenie ma nie tylko nagłośnienie sali koncertowej, ale i stosowanie profesjonalnych elementów tłumiących.

Jak zachować balans tonalny w sali koncertowej?

Aby zmniejszyć pogłos i usunąć miejsca, w których szczególnie słyszalna jest interferencja fal dźwiękowych, używa się:

  • absorberów – do dźwięków o niskiej częstotliwości,

  • paneli akustycznych – do fal o średniej częstotliwości,

  • dyfuzorów – przy falach o wysokich częstotliwościach.

Trzeba jednak ogromnej wiedzy, żeby umieć właściwie je dobrać i rozlokować. To ważne, bo właśnie od tego zależy, czy uda się osiągnąć zamierzony efekt. Na rynku funkcjonują firmy, takie jak AVI Media, które specjalizują się w zakresie projektowania i wdrażania multimediów. Swoim klientom oferują także konsultacje i fachowe doradztwo w kwestii nagłośnienia sal koncertowych i innych obiektów.

Duże znaczenie dla zachowania balansu tonalnego ma też odpowiedni dobór wszystkich elementów nagłośnienia. Zestaw frontowy musi dobrze oddawać wszystkie dźwięki. Głośność ma tu znaczenie drugorzędne, ponieważ nie nadrobi „zgubionych” tonów. Nagłośnienie powinno być dopasowane do instrumentów, wielkości sali, ilości słuchaczy i oczekiwanych rezultatów. Choć uniwersalny zestaw nie istnieje, to jednak z fachową pomocą można stworzyć system nagłośnienia, który zapewni balans tonalny.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.